Logo Uczelni
WIPIE - logo

Wydział

Inżynierii Produkcji i Energetyki

plik svg - godło

Zadania Dziekańskiej Komisji ds. Jakości Kształcenia

Ogólny zakres zadań Dziekańskich Komisji ds. Jakości Kształcenia określony jest w Zarządzeniu Rektora 168/2021 z 27 października 2021r.

Na Wydziale Inżynierii Produkcji i Energetyki cele Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie wydziału, realizowane są przez działania podejmowane przez funkcjonujące w Dziekańskiej Komisji ds. Jakości Kształcenia (DKJK) zespoły.

Głównym zadaniem Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia jest opracowanie narzędzi do weryfikacji osiągania efektów uczenia się oraz proponowanie działań naprawczych, a szczegółowo zespół jest odpowiedzialny za:

  • wskazywanie metod doskonalenia procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych, programów kształcenia, metod i form kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studenta;
  • wspieranie Rad Kierunku w modernizowaniu programów kształcenia i opracowywaniu nowych programów kształcenia zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego;
  • opracowywanie metod poprawy mobilności studentów i doktorantów;
  • opracowywanie metod podnoszenia jakości kadry dydaktycznej, w tym szczególnie podnoszenie kwalifikacji kadry i opracowywanie metod doskonalenia systemu nagradzania nauczycieli akademickich, doktorantów i pracowników administracyjnych, związanych z procesem dydaktycznym;
  • opracowywanie metod doskonalenia jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego;
  • coroczne planowanie działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia;
  •  publikowanie planowanych działań i raportu z ich realizacji;
  • realizacja innych zadań zleconych przez Dziekana i Rektorską Komisję ds. Jakości Kształcenia.

Natomiast do kompetencji Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia należy monitorowanie wszystkich aspektów związanych z procesem kształcenia oraz weryfikacja osiąganych efektów uczenia się, a szczegółowo zespół jest odpowiedzialny za:

  • analizę zgodności kierunku i profilu studiów z misją Uczelni i strategią wydziałową;
  • analizę zgodności opisanych w programach kształcenia zakładanych efektów uczenia się z efektami kształcenia dla wskazanego obszaru lub obszarów kształcenia opisanych w Polskiej Ramie Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego;
  •  monitorowanie prawidłowego stosowania punktacji ECTS;
  • analizę metod i form kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studenta;
  • analizę dostosowania efektów uczenia się uzyskanych w procesie kształcenia do potrzeb rynku pracy, szczególnie na studiach o profilu praktycznym;
  • przeprowadzanie i analiza oceny procesu dydaktycznego dokonywanej przez studentów i pracowników;
  • ocenianie jakości prac dyplomowych oraz procesu dyplomowania;
  • monitorowania karier absolwentów Wydziału;
  • ocenianie infrastruktury i zasobów edukacyjnych wykorzystywanych w procesie kształcenia;
  • przedstawianie Dziekanowi oraz Zespołowi ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia rezultatów oceny jakości kształcenia na Wydziale i przedstawianie wskazówek dotyczących planu naprawczego;
  • przygotowanie rocznych raportów samooceny jakości kształcenia na wydziale, ze wskazaniem możliwych działań korygujących, zapobiegawczych i doskonalących w zakresie:
    • metod procesu kształcenia na wydziale, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych, programów studiów,
    • metod i form kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studentów i słuchaczy,
    • modernizowania i opracowywania nowych programów studiów,
    • mobilności studentów,
    • kompetencji kadry dydaktycznej oraz pracowników administracyjnych związanych z procesem kształcenia na wydziale,
    • jakości obsługi administracyjnej procesu kształcenia na wydziale;
  •  realizację innych zadań zleconych przez Dziekana i Rektorską Komisję ds. Jakości Kształcenia.

 Zadania Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia:

  • przewodniczenie pracom DKJK;
  • ustalanie harmonogramu i wskazywanie członków DKJK do realizacji zadań związanych z oceną jakości kształcenia w poszczególnych obszarach;
  • bieżące monitorowanie funkcjonowania USZJK na wydziale;
  • nadzór nad opracowaniem, aktualizacją i doskonaleniem dokumentów USZJK na poziomie wydziału;
  • współdziałanie z jednostkami wydziału w zakresie działań związanych z jakością kształcenia;
  • współpraca z właściwym Samorządem studentów, radami kierunków oraz z innymi pełnomocnikami Dziekana w zakresie działań wspierających jakość kształcenia na wydziale;
  • przedstawianie Kolegium Wydziału oraz przedkładanie Prorektorowi ds. Kształcenia rocznego raportu z działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na wydziale, wraz z weryfikacją podjętych działań i propozycją działań doskonalących.